Setujukan
anda bahawa faktor agama dan bahasa sahaja yang membantu memperkembangkan
semangat nasionalisme penduduk pribumi di Tanah Besar Asia Tenggara?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.0 PENGERTIAN
NASIONALISME.
Pada Abad ke-19, kebanyakan negara
di Tanah Besar Asia Tenggara telah dijajah oleh orang Barat di sebabkan oleh
kepentingan ekonomi dan politik. Penjajahan mereka keatas negara di Asia
Tenggara adalah dengan tujuan untuk mengaut kekayaan hasil bumi serta meluaskan
pengaruh mereka.[1]
Maka penindasan yang dibuat ke atas penduduk di Tanah Besar Asia Tenggara telah
meningkatkan semangat nasionalisma di kalangan penduduk untuk memperjuangkan
kebebasan. Penindasan ekonomi, politik dan sosial pada zaman Imperialisme Barat
telah membawa kepada kemunculan semangat nasionalisme di kalangan rakyat di
Tanah Besar Asia Tenggara. Nasionalisme itu merupakan satu fenomena sejagat
yang mengiktiraf hak setiap bangsa di dunia untuk menubuhkan negaranya yang
tersendiri dengan memindahkan kedaulatan rakyat kepada negara bangsa itu.[2] Para nasionalis juga ingin membentuk semangat
kekitaan dan kesetiaan kepada negara serta menebus maruah dan kedaulatan
bangsa. Kebangkitan nasionalisme juga merupakan satu bentuk kesedaran di
kalangan rakyat dalam sesebuah negara untuk menebus maruahnya yang telah
tercemar melalui dasar penjajahan oleh kuasa asing. Perjuangan itu bertujuan
menuntut kemerdekaan dengan semangat nasionalisme bergerak dan berkembang ke
arah menebus semula identiti bangsa yang bertamadun, bermaruah dan berbudaya tinggi demi mewujudkan
kebebasan sebuah bangsa dan negara. Konsep nasionalisme yang berasaskan sebuah
negara yang terdiri daripada satu bangsa telah diperjuangkan oleh Jerman dan
Itali di Eropah pada tahun 1870 an. Pada akhir abad ke 19 dan awal abad ke 20,
semangat nasionalisme telah tersebar di Tanah Besar Asia Tenggara seperti Myanmar, Kemboja, Vietnam dan Thailand. Walau bagaimanapun tiap-tiap negara
mempunyai bentuk nasionalisme tersendiri dari segi pergerakan,cara perjuangan
serta organisasinya yang ditubuhkan Pergerakan nasionalisma di Tanah Besar Asia
Tenggara bermula setelah masyarakat mulai sedar wujudnya penindasan dan
ketidakadilan penjajah dalam hal berkaitan agama dan bahasa. Namun begitu wujud
juga faktor lain yang turut membantu memperkembangkan semangat nasionalisme
penduduk pribumi di Tanah Besar Asia Tenggara seperti perkembangan perhubungan, peranan akhbar dan
penulisan, sistem pendidikan dan pengaruh pendidikan barat, kemunculan golongn
intelektual dan pengaruh luar.
2.0
PERKEMBANGAN PERHUBUNGAN YANG PESAT.
Perkembangan
perhubungan yang pesat membolehkan penyebaran maklumat dan idea nasionalisme
diperhebatkan melalui perkembangan insfrastruktur moden seperti jalan
raya, jalan kereta api, ciptaan alat
sebaran seperti radio, telegraf serta telefon dan lain-lain lagi dapat diperluaskan
keseluruh pelusok negara. Selain itu, kemudahan jaringan jalan raya yang
menghubungkan bandar dengan kawasan pedalaman juga memudahkan pengedaran surat
khabar dan majalah disamping mempercepatkan lagi proses penyebaran berita
kepada golongan sasar serta rakyat bawahan. Perkembangan perhubungan
terutamanya dalam negeri telah membolehkan penduduk dari merata tempat bergerak
dengan lebih mudah.[3]
Mereka mudah mendapat maklumat dan berkumpul serta berbincang tentang isu
nasionalisme. Penyampaian maklumat dapat disebarkan dengan berkesan dan meluas
bagi membolehkan idea nasionalisma diterima malahan beberapa pertemuan antara
kawasan membolehkan mereka memecahkan kecenderungan kewilayahan dan kedaerahan
yang sehingga ini mengongkong perasaan mereka. Perkembangan perhubungan
yang pesat juga dapat menghubungkan bandar-bandar seperti Rangoon, Bangkok, Hanoi atau Saigon
sesama sendiri dan dengan Eropah . Perhubungan yang menghubungkan bandar-bandar
utama ini dengan dunia luar juga memberi lebih maklumat kepada kawasan pinggir
dan wilayah pedalaman serta mendedahkan rakyat tempatan pada idea nasionalisma
yang sedang diperjuangkan. Sebagai contohnya berita tentang perang Russia dan
Jepun pada tahun 1904 hingga 1905 telah dapat disebarkan ke seluruh kawasan
berikutan adanya perkembangan perhubungan. Keadaan ini lebih jelas apabila
berita tentang kemenangan pihak Jepun dalam peperangan menentang Russia di
raikan di Burma. Secara tidak langsung perkembangan ini telah memberi peluang
yang berguna kepada masyarakat tempatan untuk meneliti ideologi baru yang lebih
relevan kepada perjuangan nasionalisme dengan mengambil kira keadaan tempatan
yang berbeza.
3.0 PERANAN
AKHBAR DAN PENULISAN.
Faktor
akhbar dan penulisan juga memainkan peranan penting dalam perkembangan
nasionalisma di Tanah Besar Asia Tenggara. Penyebaran akhbar dan majalah
seperti di Myanmar samada berbahasa Inggeris atau Burman seperti Deedok,
Thuria, Saithan, New Light Of Burma dan JBRS turut memainkan peranan
memperluaskan idea nasionalisme dalam pelbagai bentuk dan mengapi-apikan perasaan
antiasing dan telah mengugat pentadbiran penjajah.[4]
Akhbar dan majalah yang dicetak bukan sahaja telah menjadi medium penting untuk
para nasionalis mengeluarkan pendapat dan menyebarkannya kepada masyarakat
dalam gerakan kesedaran. Pendek kata, segala idea-idea
nasionalisme yang mengkritik mengenai hal kemasyarakatan, agama,
ekonomi dan politik dapat disebarkan dengan cepat. Akhbar-akhbar dan majalah
ini telah memuatkan tema-tema politik, kebebasan manusia dan pemansuhan
perbezaan kaya dan miskin. Di Vietnam , nasionalis-nasionalis seperti Ngugen
Phu khai dan Bui Quang Chieu telah menerbitkan La Tribune Indigene sekitar
tahun 1920. Akhbar ini telah menjadi alat untuk mengkritik penindasan kerajaan
Perancis di Vietnam serta mendedahkan keadaan ekonomi Vietnam yang dikongkong
oleh Perancis dan orang Cina. Malahan akhbar ini telah menekankan reformasi
yang paling minimum dalam masyarakat kolonial khusus untuk manfaat kelas
borjuis yang menetap di Saigon. Manakala akhbar Trung Bac Tan Van (Berita
Utara dan Tengah) yang mana telah diterbitkan oleh pensubahat terkenal
telah memberi tumpuan kepada masyarakat borjuis di Hanoi. Buku-buku berkaitan
penulisan dan idea Marxisme dan sosialisme juga telah dibawa masuk ke Yangon
dan boleh dipinjam di kelab-kelab buku seperti Nagani yang ditubuhkan oleh
Thakin Nu. Maka dengan itu jelas peranan akhbar dan penulisan memudahkan
pengaliran idea-idea kebangsaan dan antarabangsa berikutan ianya lebih
menjimatkan masa dan dapat diedarkan dengan mudah ke seluruh tempat. Masyarakat
telah diberi pendedahan sepenuhnya tentang idea perjuangan nasionalisma dan
telah membolehkan masyarakat sedar dengan apa yang diperjuangkan oleh golongan
nasionalis. Selain itu peranan wartawan sangat jelas dalam bidang penulisan
dalam memperkembangkan nasionalisme kerana golongan ini bebas menulis dan
berhubung dengan rakyat kerana tugas mereka dalam bidang penulisan dan
pengajaran. Penulisan mereka yang penuh semangat dan mengkritik dasar penjajah
telah menyebabkan gerakan kebangsaan berjalan lancar sehingga Perang Dunia
Kedua.
4.0 SISTEM PENDIDIKAN DAN PENGARUH PENDIDIKAN BARAT.
Faktor
yang seterusnya adalah peranan sistem pendidikan dan
pengaruh pendidikan Barat. Sistem pendidikan berasaskan pendidikan kebangsaan
merupakan anak kunci yang sangat diperlukan untuk membuka peluang dan
pengetahuan untuk berkembang menuju kearah kemerdekaan kebangsaan dan
berkerajaan sendiri.[5]
Sistem pendidikan yang diperkenalkan oleh kuasa imperialis Barat di Asia
Tenggara adalah bercorak pendidikan sekular telah memberikan idea-idea liberal
barat seperti kebebasan dan hak asasi manusia kepada rakyat setempat. Di
Vietnam, Albert Sarraut telah memperkenalkan rancangan pendidikan dengan
mengambil alih semua pelajaran rendah dan menjadikan pengajian bahasa Perancis
dimestikan dengan tujuan menyuntik lebih banyak kebudayaan Perancis.[6] Pengenalan pendidikan oleh pihak Kolonial
pada asalnya adalah untuk memberikan
ilmu-ilmu kepada penduduk tempatan dengan sebelum mengambil mereka dalam
perkhidmatan awam. Siswazah yang telah tamat pengajian juga menunjukkan tahap
kematangan yang tinggi dalam perkhidmatan awam yang dijawat mereka.
Namun
pengenalan pendidikan sekular Barat telah mendedahkan masyarakat tempatan
dengan idea-idea pembaharuan dan falsafah Barat seperti John
Locke, Montesquie, Karl Mark, Voltaire dan Plato. Melalui pendidikan ini
peluang masyarakat mendapat pendidikan tinggi dan pengetahuan yang secara
langsung melahirkan golongan tokoh intelektual yang telah menjadi penggerak
kepada nasionalisme. Semasa mendapat pendidikan ini, mereka telah terdedah
dengan idea-idea moden seperti demokrasi negara merdeka serta turut menimbulkan
kesedaran memperjuangkan negara yang
berdaulat. Pada masa yang sama juga kezaliman dan penindasan penjajah
telah mendorong mereka mengatur strategi penentangan terhadap kuasa penjajah.
Pengenalan pendidikan Inggeris di Burma pula telah memberi ruang kepada orang
Burma mendapatkan ilmu pengetahuan yang tinggi. Contohnya pada tahun 1924, Rang
Undang-undang Pindaan Universiti telah dipinda untuk menerima bantuan kewangan
kerajaan. Peneriman bantuan kewangan tersebut telah membolehkan universiti
meluaskan bidang pengajian termasuk kejuruteraan dan perubatan. Beberapa
jabatan latihan guru-guru juga ditubuhkan yang dilengkapi dengan dengan sekolah
latihan mengajar telah mengalakkan perkembangan pelajaran dan kebudayaan
diseluruh negeri.[7]
Pendidikan tinggi juga seperti Maktab Rangoon juga berperanan penting sebagai
medium untuk menyampaikan idea-idea dalam melahirkan kesedaran masyarakat.
Keadaan ini secara tidak langsung telah berjaya menghasilkan para intelek Burma
yang mana telah mendapat pendidikan di maktab tersebut yang mana akhirnya telah
memimpin gerakan nasionalisme.
Perubahan
dasar universiti juga telah diubah dengan memberi penekanan pelajaran yang
membawa kepada nasionalisma bagi melahirkan graduan universiti yang menentang
British. Para intelek ini adalah seperti Aung San, Thein Pe dan Thi Han yang
digelar Thakin. Keseluruhan
corak perjuangan nasionalisme golongan elit yang berpendidikan Barat adalah
berbeza-beza antara sebuah negara dengan negara-negara yang lain. Golongan elit
di negara penjajahan Barat seperti Myanmar, Vietnam, Laos, Cambodia berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan dan
membentuk kerajaan republik. Manakala di Negara Thai, golongan elit yang
menyebarkan fahaman anti-pemerintahan beraja adalah berkuasa mutlak. Golongan
terpelajar ini juga mahu membebaskan ekonomi negara daripada dimonopoli oleh
orang Cina, kapitalis Barat dan golongan bangsawan serta kaum kerabat diraja.
5.0
KEMUNCULAN
GOLONGAN INTELEKTUAL.
kemunculan
golongan intelektual telah memberi ilham pencetus dan menjadi pemimpin semangat
perjuangan nasianalisma menentang penjajah. Golongan terpelajar ini muncul
daripada pelbagai latar belakang lapisan masyarakat dan mempunyai pengkhususan
tertentu seperti peguam, guru, doktor dan wartawan.[8]
Kemunculan mereka juga adalah hasil daripada kesinambungan daripada peranan
pendidikan yang diperkenalkan oleh Kolonialis. Dalam hal ini, golongan ini
adalah berpendidikan Barat dan dipengaruhi oleh idea-idea seperti Liberal,
Nasionalis, Demokrasi, Sosialis dan Marxisme. Seterusnya mereka tidak berpuas
hati terhadap tindakan penjajah yang bertindak memeras kekayaan dan menindas
rakyat tempatan. Keadaan ini dapat dilihat dalam beberapa keadaan seperti
peluang pekerjaan yang gagal disediakan untuk mereka serta amalan diskriminasi
diamalkan oleh pentadbir Barat. Malahan masyarakat Barat yang disifatkan
sebagai pendukung utama idea-idea Demokrasi, Liberalisme dan hak asasi manusia
tidak mempraktikkannya ditanah jajahan tidak seperti mana ditanah air mereka
sendiri.
Pejuang nasionalisma Vietnam terpelajar
seperti Nguyen Thuong Hien, Duong Ba Trac, Phan Boi Chau, Phan Chan Trinh
adalah tulang belakang kebangkitan Vietnam dan corak perjuangan mereka berbeza.
Phan Boi Chau yang sejak dari kecil menyebarkan idea serta pendapatnya melalui
berkarya. Beliau menggunakan “berus”untuk menghalau orang Eropah dari Vietnam.
Manakala Phan Chan Trinh telah mula belajar di sekolah asas China selama 4
tahun dengan sarjana tempatan. Walaupun begitu, beliau mengamalkan sifat
sederhana dan menentang secara terbuka terhadap Perancis. Manakala Nguyen
Thuong Hien pula adalah seorang sarjana dari golongan atasan yang antikolonial
yang menonjol di utara. Beliau telah bertemu dengan Phan Boi Chau dan Phan Chu
Trinh dan mendedahkan sentimennya tersebut kepada mereka berdua. Tindakan
mereka ini telah didorongi oleh kezaliman penjajah seperti penindasan cukai dan
ketidaksempurnaan pendidikan yang diterima penduduk Vietnam.
Di
Myanmar pula, semangat nasianalisma mereka menjadi lebih agresif dimana
pelajar-peljar Universiti Rangoon telah memainkan peranan penting dalam
mengelolakan desakan-desakan bagi menuntut kemerdekaan penuh diberikan kepada
Myanmar.[9]
Mereka ini yang digelar thakin telah menubuh sebuah parti sosialis digelar
Dobama Asiayone pada tahun 1934. Secara keseluruhan, tanpa golongan intelektual
ini mungkin semangat nasionalisme ataupun perjuangan kemerdekaan akan mengambil
masa lama untuk tersebar kepada rakyat sesebuah negara. Golongan nasionlalisme adalah golongan yang
mempercepatkan proses kemerdekaan negara. Malahan pendidikan barat telah
menghasilkan golongan cerdik pandai yang seterusnya menentang pihak penjajah.
6.0
PENGARUH
LUAR.
Selain
itu, pengaruh luar juga menjadi salah satu faktor kebangkitan semangat nasionalisma di Tanah Besar Asia Tenggara.
Terdapat banyak pengaruh luar yang telah meresap kedalam semangat perjuangan
nasionalisma seperti kebangkitan oleh negara Jepun. Kebangkitan Jepun
ini telah memberi semangat kepada para nasionalis dan memberi kesedaran bahawa
Asia mampu untuk maju dan menjadi kuat. Perang Jepun-Russia 1904-1905 membuka
mata orang Asia bahawa Asia mampu mengalahkan kuasa Barat. Sebelum itu mereka
menganggap bahawa kuasa Barat itu kuasa unggul dan mereka tidak boleh
dikalahkan tetapi memberi dorongan kepada orang Asia untuk bangkit menentang
negara Barat. Pemulihan Meiji 1864 menunjukkan jalan kepada bangsa Asia bahawa
mereka perlu satu reformasi dalam bangsa mereka sendiri. Dalam hal ini
kemenangan jepun dalam perang Russia Jepun dibawah pemerintahan beraja Meiji di
Jepun yang progresif serta moden telah menjadi contoh utama dalam kegiatan
politik revolusionar orang Vietnam. Disamping itu, sikap orang Jepun juga
dikatakan menyumbang kepada perjuangan kemerdekaan seperti Kokubu Shozo,
Kolonel Suzuki Keiji dan Higuchi Takeshi yang menganggotai kumpulan Minami
Kikan.[10] Perasaan dan semangat ini seterusnya telah
menyebabkan Phan Boi Chau dan putera Chuang De untuk menubuhkan Viet Nam Duy-Tan
Hoi (pertubuhan permodenan Vietnam di Jepun). Keadaaan ini telah membolehkan
nasionalis seperti Pan Boi Chau ini menjalankan misi menentang pihak penjajah
Perancis berinspirasikan kejayaan pihak Jepun menentang Russia dalam perang
Jepun 1904-1905 dahulu. Selain itu, orang Vietnam yang telah dikerah oleh
Perancis menjadi askar dalam perang eropah juga telah membawa kembali
bersama-sama ideologi yang subversif serta tahanan politik di Pulo Condore
telah digalakkan membuat perhubungan dengan nasianalisma di China dan Thai.
Pengaruh dari India yang meresap kedalam nasionalisma di Tanah
Besar Asia Tenggara juga telah memberi cara-cara perjuangan seperti swaraj dan
hartal yang dikaitkan dengan Gandhi. Pejuang nasionalisma tempatan mempunyai
hubungan yang erat dengan ahli politik India seperti U Oktama yang juga pernah
menjadi anggota Parti Kongres.[11]
Perhubungan yang erat yang terjalin hanya melibatkan hubungan semangat
nasionalisma dan bukannya atas dasar penjajahan. Ini dibuktikan dengan jelas
dimana orang India sendiri telah menjadi mangsa antiasing di Myanmar dan tiada
bukti menunjukkan bahawa India telah mencampuri urusan Myanmar. Pergerakan mereka bertambah hebat kerana
dibantu dengan cara pengalaman pergerakan nasionalis luar menuntut kemerdekaan
serta idea-idea mereka yang pelbagai dan disesuaikan dengan keadaan dalam
negara.
7.0
KESIMPULAN.
Kesemua
negara-negara di Tanah Besar Asia Tenggara yang telah dijajah oleh kuasa Barat
semuanya mempunyai semangat nasionalisme untuk menentang penjajah. Setiap
negara mempunyai sifat nasionalisme yang tersendiri namun objektif utama mereka
adalah untuk memerdekakan bangsa dan negara mereka daripada terus dijajah
disamping ketidakpuasan terhadap pentadbiran, ekonomi dan politik yang
diamalkan oleh penjajah. Gerakan nasionalisma semakin berkembang dan bertambah
hebat sehingga mencapai kejayaan selepas perang dunia kedua berakhir. Faktor-faktor seperti perkembangan
perhubungan yang pesat, peranan akhbar dan penulisan, sistem pendidikan dan
pengaruh pendidikan barat, kemunculan golongan intelektual dan pengaruh luar
telah membantu memperkembangkan semangat nasionalisme. Walaupun pergerakan
nasionalisma di Tanah Besar Asia Tenggara adalah sama iaitu menuntut
kemerdekaan daripada penjajah namun corak perjuangan mereka adalah berbeza.
Berbeza pula dengan semangat nasionalisma di Thailand dimana golongan intelek
dan terpelajar menuntut pemulihan ekonomi secara bijaksana disamping
ketidakpuasan mereka terhadap golongan dan pengaruh dalam pemerintahan beraja.
Bagi nasionalisma golongan atasan atau kerabat raja pula, mereka menuntut
mempertahankan dan menguatkan kedudukan raja berkuasa mutlak, membangunkan
perasaan kepunyaan negara, kebanggaan terhadap warisan dan kebudayaan bangsa
serta mempertahankan kepentingan negara di kalangan rakyat Thai.[12]
Perjuangan nasionalisma mereka bukan menuntut kemerdekaan daripada penjajah
namun perjuangan mereka lebih kepada memajukan dan meningkatkan ekonomi mereka yang meleset, mempertahankan
serta pengagihan kuasa politik yang adil dan lebih telus disamping menjadikan
Siam sebagai sebuah negara yang kukuh, moden, cekp dan disegani oleh
negara lain. Walaupun perjuangan
golongan nasionalisma di Tanah Besar
Asia Tenggara selain Thailand menempuh pelbagai cabaran dan tekanan, namun
semangat perjuangan mereka bukanlah
angan-angan kosong yang sia-sia. Pengorbanan mereka sangat berbaloi
setelah negara-negara di Tanah Besar Asia Tenggara mencapai kemerdekaan
masing-masing.
Bibliografi.
Abu Talib
Ahmad, Sejarah Myanmar, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 2000.
Hall. D. G .E., Sejarah Asia Tenggara, Kuala Lumpur:
Dewan Bahasa Dan Pustaka,1981.
Jessy Joginder
Singh, Sejarah Asia Tenggara 1500-1945,
Pulau Pinang: Darulaman Publications,1971.
Kobkua
Suwannathat-Pian, Sejarah Thai Zaman Bangkok, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan
Pustaka, 1991.
Zaharah Ahmad,
Abd. Majid Abd. Halim, Sejarah Asia Tenggara Moden, Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka,1972.
[1]
Zaharah Ahmad, Abd. Majid
Abd. Halim, Sejarah Asia Tenggara
Moden, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1972. hlmn. 21.
[2]
Abu Talib Ahmad, Sejarah Myanmar, Kuala Lumpur:Dewan Bahasa Dan Pustaka,2000. hlm
280.
[3] Ibid,
hlmn 280.
[4] Ibid, hlmn 281.
[5]
D.G.E. Hall, Sejarah Asia Tenggara,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka,1981.hlmn, 909.
[6] Ibid, hlmn, 927.
[7] Ibid, hlmn, 909.
[8]
Joginder Singh Jessy, Sejarah Asia
Tenggara 1500-1945, Pulau Pinang: Darulaman Publications, 1971. hlmn 313.
[9] Ibid, hlmn 332.
[10]
Abu Talib Ahmad, Sejarah Myanmar, 2000. hlm 309.
[11] Ibid,
hlm 282.
[12]
Kobkua Suwannathat-Pian, Sejarah Thai
Zaman Bangkok, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1991. Hlmn, 229.
No comments:
Post a Comment