Cara Perdagangan Yang Dijalankan Di
Melaka Dalam Zaman Kesultanan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1.0 Pendahuluan.
Perdagangan
di Melaka bermula setelah pusat kerajaan Melaka berpindah ke muara sungai melaka
yang merupakan sebuah tempat yang lebih luas dan sangat sesuai untuk menjalankan
kegiatan pertanian dan perdagangan. Kegiatan perdagangan di Melaka semakin
rancak setelah kerajaan Srivijaya
mengalami kemerosotan dan para
pedagang mulai berpindah ke Melaka. Kerajaan Melaka telah menguasai laluan
Selat Melaka seterusnya menjadikan pelabuhan Melaka berkembang dengan pesat dan
menjadi laluan utama perkapalan yang menjalankan perdagangan antara China,
India dan Arab serta kapal penduduk serantau. Peranan pelabuhan Melaka sebagai
sebuah pelabuhan entreport atau pusat pertukaran barangan menyebabkan kegiatan
perdagangan bertambah rancak dan menjadikan Melaka sebagai tempat persinggahan
dan tumpuan kapal perdagangan antarabangsa disamping tumpuan kapal dari kawasan
serantau serta penduduk setempat. Kemajuan perdagangan yang dijalankan menjadikan
Melaka semakin terkenal sebagai tempat tumpuan dan juga menarik ramai saudagar
termasuk dari Arab ke Melaka. Melaka telah digelar oleh orang Arab sebagai Malakat yang bermaksud perhimpunan segala
dagang dan ada juga sebahagian daripada mereka mengelarkan Melaka dengan gelaran
Mulagah yang mempunyai maksud yang sama.[1] Melaka
muncul sebagai sebuah pusat perdagangan baru yang sangat berjaya dan mencapai kejayaan yang
lebih besar kesan daripada faktor kemajuan teknologi perkapalan dan perdagangan
yang semakin berkembang pesat dan telah merancakkan kegiatan perdagangan
seterusnya mengangkat martabat Melaka ke tahap yang lebih tinggi. Keupayaan kerajaan Melaka sebagai kuasa besar yang mampu untuk mengendalikan
pusat perdagangan yang cekap dan berupaya menyediakan kemudahan infrastruktur
yang moden serta merupakan pelabuhan yang mempunyai bilangan kapal yang
terbanyak. Kebesaran dan keagungan Melaka di nusantara sebagai sebuah pusat
pelabuhan dan perdagangan banyak ditentukan oleh sistem ekonomi atau cara perdagangan
yang dilaksanakannya.
2.0 Hubungan
Dagangan Dengan Pedagang Dan Negara Asing.
Kerajaan
Melaka yang dikenali sebagai sebuah pusat dagangan yang besar dan antarabangsa
sudah semestinya mempunyai hubungan dagangan dan cara pengurusan sendiri
yang tersusun dalam mengendalikan pelabuhan dan perdagangannya. Hal ini
kerana sudah tidak dapat dinafikan bahawa kedudukan pelabuhan Melaka
sebagai sebuah pelabuhan entrepot yang tersibuk dan terbesar di rantau ini pada
masa itu ditambah lagi dengan bilangan saudagar serta pedagang dari
pelbagai negara yang tidak putus-putus mengunjungi Melaka sebagai antara pilihan
utama mereka. Melaka mendapat keuntungan ekonominya dengan menjalinkan hubungan
dagangan dengan China serta mengambil kesempatan atas dasar perdagangan yang
diasaskan oleh Maharaja Yung-Lo.[2] Pedagang-pedagang
dari China diberi kemudahan-kemudahan perdagangan yang istimewa untuk berdagang
di Melaka. Dengan kehadiran pedagang China, kerajaan Melaka telah mengalakkan
lebih ramai pedagang asing untuk menjalankan perdagangan di Melaka. Menurut
Duarte Barbosa, seorang pengarang Portugis mengatakan bahawa Melaka adalah
sebuah pelabuhan yang tersibuk dan mempunyai bilangan pedagang dan juga jumlah
kapal yang terbanyak sekali pada waktu itu.[3]
Kesibukan di pelabuhan Melaka dapat dilihat melalui catatan Tome Pires
bahawa di pelabuhan Melaka biasanya terdapat lapan puluh empat bahasa yang
dituturkan dan setiap pertuturan tersebut adalah berbeza.[4] Selain
itu, Tome Pires juga pernah mengatakan bahawa pada setiap tahun terdapat
sekurang-kurangnya 100 buah kapal besar dan kira-kira 30 hingga 40 buah
kapal-kapal kecil datang ke pelabuhan Melaka. Perkembangan dan pengunaan bahasa
Melayu juga mempengaruhi cara perdagangan dengan menjadi bahasa perantara dan
bahasa diplomat dimana pedagang-pedagang dari Sulawesi, Jawa, Maluku dan
sebagainya walaupun mempunyai bahasa daerah masing-masing namun mereka
mengunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara dan alat komunikasi
antarabangsa untuk berdagang di Melaka.[5]
Pelabuhan Melaka mengunakan peraturan tertentu yang diguna pakai semasa
menjalankan perdagangan. Pemerintah yang merupakan pihak yang berkuasa akan
menerima ufti dan cukai apabila terdapat kapal dagangan masuk ke pelabuhan
Melaka manakala rakyatnya akan dikerah bekerja membantu proses dagangan
tersebut. Setiap nakhoda perlu melaporkan diri kepada syahbandar yang bertanggungjawab
terhadap pelabuhan dan perlu mengadap orang besar tertentu atau raja Melaka
sendiri dengan membawa hadiah. Setelah itu, barulah proses dagangan dapat
dijalankan dengan diberi perlindungan, kemudahan dan perkhidmatan pekerja serta
gudang
khas dikhususkan untuknya dan lain-lain faedah pentadbiran. Kewibawaan
dan kekuasaan syahbandar dalam usaha pengelolaan undang-undang membantu Melaka
memperoleh sumber ekonominya. Hal ini
jika kita perhatikan bersamaan dengan sistem kapal berlabuh sama seperti undang-undang imigresen dan
kastam yang digunakan oleh kebanyakkan negara sekarang dimana para pedagang
atau bukan warganegara perlu mengikut garis panduan tertentu bagi memasuki
negara lain. Selain itu, ekonomi Melaka juga berpandukan undang-undang dengan
melaksanakan Undang-Undang Kanun Melaka dan Undang-Undang Laut Melaka yang
berasaskan Undang-Undang Islam.[6]
4.0 Sistem Cukai Yang Adil.
Para pedagang
dikenakan cukai yang adil. Sistem cukai di Melaka berdasarkan pada preferential tariff system. Ini bererti bahawa cukai dikenakan mengikut dari
mana dagangan itu datang.[7] Pada
umumnya, terdapat dua jenis bayaran atau cukai bagi urusan import atau membawa
masuk barang dagangan. Bayaran pertama ialah bersifat rasmi yang tertakluk
kepada penetapan kadar yang telah dibuat yang turut juga dinamakan sebagai custom duties manakala bayaran yang kedua
ialah berbentuk bayaran tidak rasmi atau hadiah yang harus diberikan kepada
Raja, Bendahara, Temenggung dan Syahbandar yang mewakili bangsa nakhoda
berkenaan.[8] Negeri-negeri
seperti India, Selon, Pegu, Parsi dan dunia Arab atau kapal asing dikenakan cukai
sebanyak enam peratus manakala kapal pedagang tempatan dikenakan cukai hanya sebanyak
tiga peratus.[9]
Pedagang-pedagang dari China, Jepun, Jawa dan Maluku tidak dikenakan cukai
tetapi dikehendaki memberikan hadiah kepada raja Melaka dan pembesar-pembesarnya.[10] Namun
demikian, Muhammad Yusoff Hashim menyebut di dalam bukunya, bahawa pedagang
dari China dan Jepun dikenakan cukai import sebanyak lima peratus.[11]
Selain itu, bahan-bahan makanan yang diimport mendapat keistimewaan
iaitu bebas daripada cukai. Bayaran bagi bahan-bahan makanan ini kebiasaannya
termasuk ke dalam lingkungan hadiah sahaja. Saudagar- saudagar yang harus mematuhi
peraturan ini ialah kapal-kapal yang membawa bahan-bahan makanan tidak kira
sama ada dari bahagian timur dan selatan Melaka, Gugusan Kepulauan Melayu, pantai
barat Tanah Melayu dan sebagainya. Dasar cukai terhadap bahan import seperti
ini berkait rapat dengan keadaan Melaka yang kurang sesuai untuk pertanian.
Justeru, sudah semestinya kerajaan Melaka meletakkan dasar yang mudah dan
istimewa bagi bahan-bahan makanan dalam memastikan kelangsungan bekalan makanan
untuk penduduk tempatan. Terdapat juga satu jenis cukai bagi mereka yang
tinggal atau menetap di Melaka. Tome Pires mengatakan bahawa saudagar yang
datang dari Gugusan Kepulauan Melayu dan saudagar asing dari Barat yang ingin
menetap bersama keluarga mereka di Melaka akan dikenakan cukai sebanyak tiga
peratus. Dalam tahun 1509 terdapat
sebanyak seribu orang Gujerat yang tinggal di Melaka manakala suku-suku Melayu
Nusantara pula akan dikenakan royal tax
sebanyak tiga peratus dan sebanyak enam peratus bagi saudagar dari Barat Asia.[12]
Setelah semua cukai dijelaskan atau dibayar, barulah urusan jualan barangan bermula di sepanjang jambatan Melaka,
pasar-pasar dan sebagainya. Kerajaan Melaka akan mengeluarkan sejenis lesen
kebenaran berniaga kepada para peniaga dan penjual. Pengeluaran lesen ini juga
adalah sebahagian daripada sumber pendapatan kerajaan.[13]
5.0 Kemudahan
Prasarana di Pelabuhan Melaka.
Pemerintah Melaka juga
menyediakan gudang untuk pedagang menyimpan barang dagangan mereka.
Gudang-gudang ini dikelilingi oleh pagar dan pintu serta dikawal oleh penjaga.
Sebahagian gudang berada di bawah tanah.[14] Selain
daripada itu, Melaka juga menyediakan kemudahan penginapan kepada para pedagang
yang ingin menetap dan terdapat jumlah kadar yang perlu dibayar. Melaka juga
menyediakan kemudahan-kemudahan lain seperti kapal-kapal yang rosak boleh
dibaiki di pelabuhan. Selain itu, kapal, perahu, jong, lancar dan pekerja disediakan oleh Syahbandar untuk
mengangkut barang ke gudang. Kerajaan Melaka juga turut menyediakan bekalan
makanan dan minuman kepada para saudagar. Kedatangan sebegitu banyak kapal yang datang berlabuh di
Melaka menyebabkan kerajaan terfikir untuk menyediakan infrastruktur atau kemudahan-kemudahan bagi
para pedagang seperti kemudahan membaiki kapal dan penyediaan bahan mentah. Selain
daripada itu, gedung dan gudang yang disediakan terjamin daripada api,
kerosakkan dan kecurian.[15] Gudang
tersebut mampu untuk menyimpan bahan-bahan makanan dalam masa atau tempoh yang
tertentu. Infrastruktur dan kemudahan yang disediakan ini perlu banyak dan
berkualiti kerana saudagar-saudagar dari India, China dan Kepulauan di sebelah
Timur tidak sampai pada waktu yang sama oleh sebab semua perjalanan laut sangat
bergantung pada tiupan angin monsun.
6.0
Jaminan Keselamatan.
Antara faktor yang menyebabkan
Melaka terkenal dan menjadi pilihan pedagang kerana jaminan keselamatan yang
diberikan. Unsur-unsur dan jaminan keselamatan gudang-gudang, gedung-gedung,
kediaman pedagang dan lain-lain kemudahan yang disediakan terjamin daripada
api, kerosakan dan kecurian adalah perlu. Jaminan keselamatan kerajaan Melaka
terhadap gedung yang disediakan kepada para saudagar China menurut Kong Yuanzhi
mendapati bahawa Melaka telah membina gedung yang dikelilingi oleh pagar kayu runcing
dan mempunyai pintu-pintu yang berkunci.
Gedung ini dikawal oleh penjaga yang bersedia untuk membunyikan loceng
sekiranya terjadi sesuatu kekecohan dan kecemasan.[16]
Unsur keselamatan bagi
perlindungan para pedagang penting juga. Angkatan laut Melaka di bawah panglima
laut Laksamana Hang Tuah serta Orang laut atau Orang Selatnya sentiasa meronda
di laut dan memberikan perlindungan kepada kapal-kapal pedagang yang datang ke
Melaka. Selain itu, Orang “celate” sebagai pelaut yang berani dijadikan tentera
laut yang mampu menolak serangan dari Siam.[17]
Mereka juga dapat membantu menentang lanun di Selat Melaka kerana lanun boleh
menjejaskan keselamatan di perairan.
Tambahan pula, ketokohan
laksamana itu sendiri turut diiktiraf oleh masyarakat dalam menjamin
keselamatan Melaka khususnya di laut. Laksamana itu digelar sebagai raja
di laut. Taraf dan fungsi Laksamana didapati semakin tinggi dan penting
selari dengan perkembangan kedudukan kerajaan Melaka yang semakin memuncak dan
gemilang. Hal ini kerana peranan Laksamana itu sendiri khususnya dalam menjaga
keselamatan di Melaka sama ada di laut dan di darat. Keadaan ini jelas
menunjukkan bahawa betapa besarnya peranan dan ketokohan Laksamana itu dalam
memelihara keselamatan, seterusnya memberi kepercayaan kepada para pedagang
untuk terus berdagang di Melaka.
7.0 Sistem Timbangan Dan Penggunaan Mata Wang.
Melaka juga mempunyai sistem timbangan dan unit mata wangnya yang tersendiri dan juga
mempunyai jadual khusus nilai pertukaran mata wang dengan timbangan. Urusan perniagaan dijalankan
melalui dua cara, iaitu pertama melalui sistem tukar barang (barter) dan yang
kedua melalui proses penjualan dan pembelian.[18] Perniagaan
kebiasaannya juga berlangsung di pasar-pasar, warung-warung di jambatan atau di
tepi jalan di depan rumah masing-masing selain daripada di pelabuhan
Melaka.[19] Unit ukuran bagi timbangan pada masa itu
mempunyai dua nilai atau donominasi yang
bergantung kepada ketul-ketul yang mempunyai ketumpatan timah padu. Jenis yang
pertama ialah yang mempunyai berat bersamaan 1 kati 8 tahil ( 1 ½ kati ) dan
kedua yang mempunyai berat 1 kati 4 tahil ( 1¼ kati ).[20] Dalam
proses jual beli, wang yang digunakan ialah wang logam yang diperbuat daripada
kaleng (calains) dalam bentuk timah. Pada kepingan timah ini terpahat nama
Sultan Melaka yang memerintah. Selain daripada itu, emas dan perak turut juga
digunakan dalam urusan perniagaan dan
ditentukan mengikut nilai barang
dagangan. Tome Pires juga mendakwa bahawa pengenalan dan penggunakan
wang di Melaka dipengaruhi secara langsung daripada tradisi perniagaan Pasai. Disebutkan
juga bahawa besar kemungkinan, pedagang Muslim dari Pasai yang mempengaruhi
penerbitan duit jenis dinar emas dan duit timah yang dikilang di Melaka. Duit
timah telah dibuat sejak daripada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Syah
(1445-1459) dan seterusnya duit-duit kerajaan Melaka yang berikutnya ialah
semasa pemerintahan Sultan Mansur Syah (1459-1477), Sultan Mahmud Syah
(1488-1528) dan Sultan Ahmad syah (1510).[21] Pertukaran
mata wang juga berlaku di pelabuhan Melaka, di antara mata wang asing dengan
mata wang tempatan. Seratus calains dikatakan bersamaan dengan
tiga cruzados. Ukuran harga atau nilai mata wang tersebut dikawal
oleh syahbandar yang berperanan besar dalam memastikan transaksi perniagaan
berjalan dengan adil dan saksama. Sistem
timbangan yang telah disusun oleh kerajaan Melaka juga sangat sistematik kerana
bukan satu kerja yang senang untuk menentukan nilai-nilai mata wang tempatan
dan juga mata wang asing, lebih-lebih lagi pada kurun yang ke-15.
8.0 Golongan
Kiwi Yang Mengendalikan Perdagangan.
Kiwi ialah saudagar yang menghantar dan menyebarkan barangan. Sekiranya
kiwi tidak dapat turut sama, maka urusan perdagangannya diwakilkan kepada maula
kiwi yang akan menjual barangan di negeri yang dituju.[22] Dalam
bahasa moden kiwi boleh dikatakan berperanan sebagai orang tengah atau
pemborong yang akan berunding harga dengan pembekal, kemudian merekalah yang
akan menjualnya atau mengedarkannya. Dalam fasal 10 Undang-undang Laut Melaka
menyebut bahawa kebiasaannya nakhoda, kiwi atau maula kiwi yang memiliki banyak
petak. Daripada kenyataan di atas membuktikan bahawa Kiwi juga berperanan
sebagai saudagar yang turut menjalankan perniagaan kerana mereka juga mempunyai
atau memiliki petak-petak. Petak dalam sesebuah kapal di Melaka mungkin besar
kerana disebut oleh Tome Pires bahawa 2 atau 3 orang akan bertugas untuk
menjaga suatu petak. Mungkin kita lihat, kiwi atau maula kiwi tidak ubah
hanya seperti saudagar seperti kebanyakkan saudagar-saudagar yang lain. Namun
tidak dapat dinafikan, fungsi serta peranan institusi kiwi itu sendiri sangat
penting. Hal ini kerana kiwi dan maula kiwilah yang bertindak sebagai orang
tengah di antara satu saudagar dengan saudagar yang lain daripada berbeza
negara atau diantara saudagar dengan peniaga tempatan. Mereka jugalah yang
bertindak sebagai pengedar,promosi serta pembekal suatu barangan. Mereka
jugalah jua yang memastikan barang-barang dagangan habis terjual,
khususnya bahan-bahan makanan yang kita telah maklum tidak dapat disimpan
dalam tempoh yang lama. Itulah sifat atau tugasan Kiwi sebagai orang tengah.
9.0 Kesimpulan.
Secara
kesimpulannya, cara perdagangan yang dijalankan oleh kesultanan Melaka telah
mengamalkan budaya perdagangan bebas, bersistematik dan mengikut
peraturan-peraturan tertentu serta berpandangan jauh. Peraturan seperti pelabuhannya
yang mengenakan cukai yang adil, kewujudan pelbagai kemudahan bagi
pedagang, sistem pentadbiran yang cekap, pengenalan mata wang dan ukuran
adalah faktor yang menarik minat para pedagang untuk berdagang di Melaka. Sistem
perdagangan dan pentadbiran yang dijalankan oleh Melaka menjadikan Melaka maju
dan terkenal di mata dunia yang lain sebagai pusat perdagangan terkenal di Asia Tenggara. Walau
bagaimanapun kegemilangan Melaka dalam kegiatan perdagangan antarabangsa hanya dapat bertahan selama lebih kurang
saratus tahun akibat kemerosotan kerajaannya dan diserang oleh Portugis pada
tahun 1511. Selepas penawanan dan penguasaan Portugis di Melaka maka
berakhirlah empayar Melaka sebagai penguasa utama dalam perdagangan
antarabangsa di rantau ini.
Bibliografi
Abdul
Halim bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman,1994, Malaysia Kita. Cet.2, Kuala Lumpur : Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN).
Abdul
Latiff Abu Bakar, ( ed ), 1984. Sejarah Di Selat Melaka, Melaka:
Institut Kajian Sejarah Dan Patriotisme Malaysia dan Persatuan Sejarah Malaysia
Cawangan Melaka.
Asmad, (ed ), 1983. Dokumentasi: Seminar Sejarah Melaka, Kerajaan Negeri Melaka.
Hassan
Ibrahim, et,al, 1983. Negara Kita:
Sejarah, Pentadbiran Dan Dasar-Dasar Pembangunan, Kuala Lumpur: Institut
Tadbiran Awam Negara
.
Kong
Yuanzhi, 2000. Pelayaran Zheng He Dan
Alam Melayu, Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd.
Dahlan Mansoer, 1979. Pengantar Sejarah
Nusantara Awal, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Muhammad
Yusoff Hashim, 1989, Kesultanan Melayu
Melaka,Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
Muhammad
Yusoff Hashim. 1990. Kesultanan Melayu Melaka.
Kajian Beberapa Aspek tentang Melaka pada Abad ke-15 dan Abad ke-16 dalam
Sejarah Malaysia Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zulhilmi
Paidi, Rohani Abdul Ghani, 2003. Pendidikan
Negara Bangsa, Bentong: PTS Publications & Distributors.
[1] Zulhilmi Paidi, Rohani
Abdul Ghani, 2003. Pendidikan Negara Bangsa, Bentong: PTS Publications &
Distributors, hlmn, 143.
[2] Asmad, (ed ), 1983. Dokumentasi:
Seminar Sejarah Melaka, Kerajaan Negeri Melaka, hlmn, 27.
[3]Abdul Halim Saad, Hj. Abdul Halim Ab. Rahman,1994. Malaysia Kita. Cet.2,Kuala Lumpur : Institut Tadbiran
Awam Negara (INTAN). hlmn, 134.
[4]
Zulhilmi Paidi, Rohani Abdul Ghani, 2003. Pendidikan
Negara Bangsa, hlmn, 143.
[5] Abdul Latiff Abu
Bakar, ( ed ), 1984. Sejarah Di Selat Melaka, Melaka: Institut Kajian Sejarah Dan Patriotisme
Malaysia dan Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Melaka, hlmn, 5.
[6] Hassan Ibrahim,
et,al, 1983. Negara Kita: Sejarah,
Pentadbiran Dan Dasar-Dasar Pembangunan, Kuala Lumpur: Institut Tadbiran
Awam Negara, hlmn 14.
[8] Muhammad Yusoff Hashim,1989, Kesultanan Melayu Melaka, Kuala Lumpur
: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlmn, 254.
[9] Zulhilmi Paidi,
Rohani Abdul Ghani, 2003. Pendidikan
Negara Bangsa, hlmn 143.
[10] Abdul
Halim bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Malaysia Kita. Cet.2, hlmn, 115.
[14]
Abdul Halim bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Malaysia Kita. Cet.2, hlmn, 115.
[16] Kong Yuanzhi, 2000. Pelayaran Zheng He Dan Alam Melayu,
Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia,hlmn 73.
[17] Mohd. Dahlan Mansoer,
1979. Pengantar Sejarah Nusantara Awal,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka,hlmn 240.
[21] Abdul Halim bin Saad,
Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Malaysia Kita. Cet.2, hlmn, 116
[22]
Abdul Halim bin Saad, Hj. Abdul Halim b Ab. Rahman.et al. 1994. Malaysia Kita. Cet.2. hlmn, 116.
Seminole Hard Rock Hotel & Casino - MapYRO
ReplyDeleteFind your way 영천 출장샵 around the casino, find 제주 출장샵 where everything is located with these helpful guide to 포항 출장안마 Seminole Hard 경상남도 출장샵 Rock Hotel & Casino. 제천 출장샵 Rating: 4 · 2 reviews